Cum poti evita ca altii sa profite de marca ta inregistrata?

 

Orice antreprenor cunoaste cat de greu se cladeste si ce importanta are un brand intr-o afacere – o marca recunoscuta pe piata, dar si investitii de timp, energie si bani pentru publicitate, promovare, etc. Marca joaca un rol important in strategia de marketing a companiilor si contribuie la consolidarea imaginii si reputatiei acestora. Pentru unele companii, ea reprezinta chiar activul cel mai de pret.

De aceea, antreprenorul va fi prejudiciat cand marca sa este folosita ilegal de alte persoane, in principal din cauza riscului de confuzie ce se poate produce in perceptia consumatorilor (consumatorii trebuie sa poata distinge usor intre produse sau servicii identice sau similare).

Iata cateva optiuni la indemana titularului unei marci inregistrate, pentru a reduce riscul unor eventuale litigii in instanta, rezultate din incalcarea marcii sale:

 

Monitorizarea marcii

In prezent, fiecare noua cerere de inregistrare a unei marci se publica intr-un buletin oficial al OSIM, permitand oricarei persoane interesate sa se opuna inregistrarii intr-un termen de doua luni de la publicare. In acest termen, in calitate de titular al unei marci protejate (si) pe teritoriul Romaniei, aveti posibilitatea sa va opuneti la inregistrarea noii marci (daca considerati ca aceasta poate dauna marcii dvs.).

Astfel, daca nu sunteti diligent si nu va opuneti in termenul legal, puteti avea surpriza ca un competitor sa inregistreze o marca asemanatoare sau chiar identica cu a dvs.  

In practica, acest lucru implica sa urmariti lunar buletinele oficiale in care OSIM publica noile cereri de marca si sa verificati, printre altele, daca vreuna este identica sau similara cu marca dvs.

Daca nu aveti resursele necesare (timp, rabdare, competenta, etc.) sa urmariti in permanenta ce noi cereri de marci sunt depuse in buletinele publicate de OSIM si sa stabiliti care anume poate crea un conflict cu marca dvs., puteti opta pentru un serviciu de monitorizare a marcii oferit de consilierii autorizati in proprietate industriala (sectiunea marci). Pe site-ul nostru, gasiti aceste servicii sub denumirea in engleza trademark monitoring services.

 

Notificari de incetare – Cease & Desist letters

Daca ati aflat ca o alta persoana va foloseste marca pe piata fara acordul dvs., aveti optiunea clasica sa initiati o actiune in justitie sau chiar sa sesizati organele de cercetare penala.

Ca alternativa mai putin costisitoare si mai rapida, puteti transmite o notificare formala de incetare a incalcarii dreptului la marca (asa-numita cease and desist letter din practica anglo-saxona). Prin aceasta, puteti informa persoana respectiva asupra unui posibil conflict si sa-i cereti sa nu mai foloseasca marca (sub amenintarea chemarii in judecata), ori sa-i propuneti sa negociati un acord de coexistenta a celor doua marci.

Continutul unei astfel de notificari difera de la caz la caz, in functie de situatia concreta, si presupune invocarea unor argumente si texte legale relevante. De aceea, este recomandabil sa fiti asistat de un avocat specializat care sa va ajute sa dati o nota cat mai formala si oficiala notificarii si sa o documenteze corespunzator.

Nu mereu au aceste notificari efectul scontat. In practica, sunt destule cazuri in care notificarile sunt ignorate si incalcarile continua nestingherit. Ce se poate face in acest caz? Alte solutii mai pot fi: masurile la frontiera (pentru prevenirea importului de produse contrafacute), arbitrajul, medierea, actiuni la instanta judecatoreasca competenta. Totusi, in ciuda a ceea ce poate ati auzit, arbitrajul in Romania nu este neaparat mai putin costisitor si mai rapid decat instanta judecatoreasca. Iar medierea poate da roade doar daca si partea adversa este de buna-credinta si vrea sa gasiti impreuna o modalitate amiabila de a stinge conflictul.

 

Protectia marcii pe Internet.  Numele de domeniu 

In practica, se considera ca un nume de domeniu de Internet care include o denumire asemanatoare sau identica unei marci, poate incalca drepturile titularului acelei marci – din cauza riscului de confuzie in randul clientilor. De aceea, pentru un antreprenor care tine la unicitatea marcii sale, este utila monitorizarea domeniilor noi de Internet.

Exista cazuri, nu putine la numar, cand antreprenorul nu este suficient de atent in mediul online si se poate gasi in situatia in care afla ca marca lui este deja inregistrata ca nume de domeniu, de catre alte persoane: fie cybersquatters – adica cei care inregistreaza cu rea-credinta nume de domenii similare marcilor detinute de companii cu scopul de a le revinde acestora ulterior, fie comercianti care chiar vand produse sau servicii similare celor ale titularului marcii.

Pana recent, de cele mai multe ori, «razboiul» s-a dat pe extensiile .ro si .com – fie prin actiuni in instanta, fie prin arbitraj la WIPO Arbitration and Mediation Centre. Dar exista si alte motive de ingrijorare in contextul aparitiei noilor si variatelor nume de domenii (gTLD) care urmeaza sa fie date in folosinta curand de catre ICANN (de exemplu, .game, .music, .clothing, .shop, .car, .tourism, .kodak, etc.).

Puteti gasi aici un infografic realizat de ICANN privind modul in care titularii isi pot proteja marcile in mediul online, in urma «revolutiei» numelor noi de domenii (de exemplu, printr-o inregistrare in Trademark Clearinghouse).

 

In concluzie, exista o serie de solutii la incalcarea marcilor – ramane sa o alegeti pe cea (sau cele) pe care o considerati potrivita. Este intotdeauna o idee buna sa apelati la un avocat specializat in proprietate intelectuala atunci cand problema este complexa, acesta fiind cel mai indicat sa va ofere informatii si solutii adecvate situatiei dvs. specifice, sfatuindu-va cum va puteti proteja cel mai eficient.

 

Co-autori: Claudia Jelea si Catalin Constantinescu

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *