Poate un startup sa protejeze o idee de afaceri?

Mulți dintre dvs. ați visat să fiți antreprenori. Și poate, într-o zi, ați avut o idee grozavă pentru o afacere. Așa că ați făcut un parteneriat cu unul sau mai mulți amici pricepuți în domeniul respectiv și … ați creat un startup.

La conferințele și întâlnirile de profil, mult prea rar se pune accent pe importanța unei componente juridice solide a strategiei inițiale a startup-ului – începând cu alegerea formei legale potrivite, cu înregistrarea, protejarea și exploatarea drepturilor de proprietate intelectuală și continuând cu asistența specializată pe zona contractuală, etc.

Poate nu știți, dar orice afacere deține (sau ar trebui să dețină, pentru a fi viabilă) un portofoliu cu măcar câteva elemente minime de proprietate intelectuală – un nume de domeniu www, un nume comercial, un logo, o marca (poate chiar una neînregistrată), know-how-ul, secretele comerciale ce îi conferă un avantaj competitiv. În plus, în funcție de tipul activității desfășurate, proprietatea intelectuală poate avea elemente din ce în ce mai sofisticate: drepturi de autor pentru programe de calculator, aplicații mobile, grafică sau pentru jocuri video, drepturi asupra unor baze de date, licențe, brevete de invenții, etc.

Luate în ansamblu lor, toate aceste instrumente reprezintă unul dintre bunurile cele mai de preț ale startup-ului  și nu trebuie deloc neglijate, din contră.

Apare și întrebarea legitimă: ce măsuri pot lua antreprenorii pentru a-și proteja ideea de afaceri și portofoliul de proprietate intelectuală, atunci când încep demersurile pentru obținerea unor surse de finanțare, având în vedere că ideile de afaceri în sine nu sunt protejate de lege prin drept de autor (așa cum se crede uneori, în mod greșit)?

De cele mai multe ori, în cadrul unui pitch, se are în vedere începerea unor discuții pentru a stabili toate aspectele unui eventual parteneriat (finanțare de la un business angel, joint-venture, etc.). Implicit, va fi necesară o dezvăluire de informaţii privind ideea de afacere în sine, eventuale elemente-cheie de proprietate intelectuală ce stau la baza respectivei afaceri, etc. – informații care ar trebui să rămână confidențiale și care nu ar trebui să fie folosite fără acord.

Citiți articolul integral în numărul 23 al revistei Today Software Magazine.

Un business solid nu se poate clădi în lipsa unor instrumente legale folosite corect și eficient. Așadar, nu tratați cu ușurință acest aspect pentru că vă poate costa doar … o (idee de) afacere.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *